Liepos 11 d. minimas Šv. Benediktas, pasak jį pagrindiniu Europos globėju paskelbusio popiežiaus Pauliaus VI, buvo „taikos skelbėjas, vienytojas, kultūros mokytojas, o ypač – Kristaus religijos šauklys ir vienuolinio gyvenimo pradininkas Vakaruose" (Apaštalinis laiškas Pacis Nuntius).
Šv. Benediktas Nursietis (480–547), kilęs iš italų didikų šeimos, Romoje įgijo įprastą tiems laikams išsilavinimą, bet pasibjaurėjęs palaidu gyvenimu pasitraukė į vienumą Sabinų kalnuose. Ten, netoli Subiako, jis gyveno griežtą atsiskyrėlio gyvenimą, subūrė gausių vienuolių bendruomenių ir joms vadovavo, bet dėl intrigų tuo vadovavimu nusivylė. Tada šv. Benediktas patraukė į pietus ir 529 m. įkūrė Monte Kasino vienuolyną, kur gimė jo garsioji „Regula", davusį pagrindą visai Vakarų vienuolinei tradicijai, o autoriui pelniusi šios tradicijos tėvo vardą.
Vienuolių bendruomenę šv. Benediktas vaizdavo kaip „tarnavimo Viešpačiui mokyklą", kurios pagrindiniai ramsčiai yra pastovumas, asketinis gyvenimas, skaistumas ir visiškas paklusnumas vyresniajam. O viso tokio gyvenimo pamatas – vienuolio benediktino idealą nusakantis paliepimas ora et labora (lot. „melskis ir dirbk"). Iš esmės šv. Benedikto regula Vakaruose įsigalėjo kaip pagrindinis vienuolinio gyvenimo įstatymas, bet joje rasime išvardytas visas tas vertybes, kurios nuo seno vadinamos europinėmis – tai pagarba tvarkai, žmogaus orumui ir jo laisvei, pakantumas bei užuojauta. Reguloje kalbama ir apie idealizmą, kaip motyvą, skatinantį imtis kilnios veiklos. „Pasitelkęs knygą, vadinasi, kultūrą, šv. Benediktas, kurio vardą ir užmojus perėmė daugybė vienuolynų, rūpestingai gelbėjo klasikinę antikos tradiciją; kai šiam žmogaus kūrybos paveldui grėsė pavojus pražūti, jis perdavė jį nepažeistą ainiams ir taip atgaivino žinių svarbą, – skelbdamas šv. Benediktą pagrindiniu Europos globėju, apaštaliniame laiške Pacis Nuntius rašė popiežius Paulius VI. – Pasitelkęs arklą, t. y. žemės įdirbimą ir panašias iniciatyvas, dykus sulaukėjusius plotus jis įstengė paversti derlingais laukais ir puikiais sodais; o jungdamas maldą ir darbą, pagal savo garsųjį šūkį ora et labora sutaurino ir išaukštino žmogaus triūsą".
Anksčiau tik inžinierius, speleologus ir melioratorius globojusį šv. Benediktą pagrindiniu Senojo žemyno patronu Paulius VI paskelbė 1964 m. spalio 24 d., įpusėjus Vatikano II Susirinkimui.
„Žlugus Romos imperijai, kuomet kai kurie Europos regionai nugrimzdo į tamsybes, o kiti dar buvo toli nuo civilizacijos ir dvasios vertybių, jis be perstojo uoliai triūsė, kad šiame mūsų žemyne išauštų naujos eros aušra. Tai jis su savo sekėjais, pasitelkęs kryžių, knygą ir arklą, nešė krikščioniškąją pažangą tautoms, pasklidusioms nuo Viduržemio jūros iki Skandinavijos, nuo Airijos iki Lenkijos lygumų, – vardydamas abato nuopelnus, pažymėjo Paulius VI. – Su kryžiumi, t. y. Kristaus mokymu, šv. Benediktas padėjo viešojo ir privataus gyvenimo pagrindus. Verta priminti, kad jis atskleidė žmonijai dieviškojo kulto, t. y. liturginės maldos bei ritualų svarbą. Taip jis sutvirtino dvasinę Europos vienybę dėl kurios kalbiškai, etniškai ir kultūriškai skirtingos tautos ėmė priklausyti vienai Dievo tautai; toji vienybė, vienuolių, ėmusių sekti garsiojo mokytojo pėdomis, nuolatinių pastangų dėka tapo skiriamuoju viduramžių bruožu".
Mūsų laikais visi geros valios žmonės stengiasi atkurti tą istorijos vėtrų suniokotą vienybę. Todėl, anot Pauliaus VI, vienas jo pirmtakų – Pijus XII – buvo teisus, šv. Benediktą vadindamas „Europos tėvu", nes būtent šis vienuolis mūsų žemyno tautoms įkvėpė norą rūpintis tvarka ir teisybe, kurios sudaro tikrąjį bendrabūvio pagrindą.
„Dėl šios priežasties dėmesingai atsižvelgėme į įvairių Europos tautų kardinolų, arkivyskupų, vyskupų, vienuolijų generalvikarų, universitetų rektorių ir kitų pasaulietinių institucijų garbių atstovų raginimus šv. Benediktą paskelbti Europos globėju, – apaštaliniame laiške rašė tuometis popiežius. – Šiandien yra tam labai tinkamas metas: Dievui, Švč. Mergelės ir šv. Benedikto garbei vėl pašvenčiame Monte Kasino šventovę, kuri 1944 m., vykstant siaubingam pasauliniam konfliktui, buvo sugriauta, bet atkakliomis krikščionių pastangomis atstatyta.
Mums ypač džiugu, kad kartojame savo pirmtakų veiksmą – pastarieji troško, kad ši šventovė, garsi dėl šv. Benedikto kapo, visada būtų vienuoliškojo dvasingumo centras. Tegu šis garbingas šventasis išklauso mus. Kaip kitados krikščioniškosios kultūros šviesa sugebėjo išsklaidyti tamsybes ir paskleisti taikos dovaną, taip dabar šv. Benediktas tegloboja visos Europos gyvenimą ir savo užtarimu tepadeda jai vis labiau klestėti bei stiprėti".
Parengė Danutė STASIŪNAITĖ ir Judita ČIVILIENĖ
Apaštalinį laišką „Pacis Nuntius“
iš italų kalbos vertė Audrius MUSTEIKIS